Hjælp dit barn til gode vaner, når der bruges Ipad

Børn og unger mennesker benytter sig mere og mere Ipads og tablets i skolen og fritiden. I Fys&Sund, Randers, har vi i de senere år set flere og flere helt unge patienter med nakke problemer, hovedpine, rygsmerter, med mere, som i mange tilfælde kan spores tilbage til alt for dårlige arbejdsstillinger i løbet af dagen igennem mange år. De problemer, vi diagnosticerer dem med, er noget, vi før i tiden kun så hos kontorfolk fra 35 år og opefter.

Et bud på, hvorfor de får ondt

Et barn på 4-6 år har rigtig meget bevægelighed til rådighed i nakkestrukturene, så et langt stykke hen ad vejen kan de kompensere for den belastning, nakken udsættes for ved de mange timer med nakken bøjet forover. Symptomerne kommer først senere i 9-10 års alderen, når de mange timer har gjort, at de har mistet evnen til at bøje nakken bagover og derfor oplever en markant stivhed ved bevægelse.
Deres klager er ofte smerter i nakken, smerter i rygradden mellem skulderbladene, lændesmerter, hovedpine og synsforstyrrelser. Enkelte oplever også smerter i skuldre og arme. Smerterne er for det meste væk om morgenen efter en god nats søvn, men de dukker op igen sidst på dagen.
I de værste tilfælde har de tegn på nerverodtryk i armene (oftest en udbulning på discusskiven; protrution).
Stikkende smerter i brystet, især ved aktivitet, hvor lungerne skal fyldes op og brystkassen derfor skal udvides, ses også ofte. Samme mekanik, som beskrevet ovenover mistænkes i de fleste tilfælde, da nerverne ved brysthvirvlerne løber rundt omkring brystkassen.

Skal vi så tage deres Ipads fra dem eller lave strikse begrænsninger?

Vores samfund er efterhånden sådan skruet sammen, at alt, hvor der kan puttes en touchskærm på, har det. Tænk på, hvor mange steder du i løbet af din dag bruger en touchskærm. Selv dit lokale supermarked har smidt kassedamen ud og sat en touchskærm ind istedet for.
Derfor synes jeg, det er en rigtig dårlig ide at give børn og unge mennesker det indtryk, at det er skadeligt og farligt at sidde med en Ipad, da det i fremtiden helt sikkert bliver det, der bruges rigtig meget.
Når det så er sagt, er det nok en rigtig god ide at sætte den til opladning nogle timer indimellem og så lave noget aktivt med børnene. Alle børn har brug for aktivitet, for at stimulere deres motoriske udvikling, og det er vores ansvar som voksne, at sørge for, de får den aktivitet, de har brug for. Det er også vores ansvar, at der helt fra starten indlæres nogle gode vaner, når alt foregår med tablet – at lære, at læse og regne, eller der skal høstes korn og majs i Hayday.

Hvad kan du gøre for at hjælpe dit barn?

Langt de fleste tablets er pakket ind i en eller anden form for beskyttelse, som som har en “fod” på bagsiden. Lær dit barn at bruge foden, så vinklen i forhold til øjnene ændres. I langt de fleste tilfælde vil man se, at barnet automatisk løfter hovedet, til en mere ret stilling i nakken, når vinklen på tabletten ændres.
Hvis du placerer tabletten på et bord istedet for benene, vil hovedet også automatisk bliver løftet lidt. Det optimale er, at stolen har et godt og støttende ryglæn, da ingen kan holde en god holdning på en skammel i mere end 10-15 minutter – heller ikke voksne.
Læg nogle pauser ind med aktivitet indimellem, så barnet får bevæget sig og/eller skifter stilling. Sæt eventuelt et æggeur eller en timer på Ipaden, som kan være til stor hjælp til at huske pauserne.

Når du har lært dit barn, hvordan man mest fornuftigt sidder med Ipaden, så tag ned på fodboldbanen i et par timer – det vil I helt sikkert begge have stor gavn og glæde af.

Thomas Hyldgaard
Fysioterapeut Cert. MDT.
Fys&Sund, Provstegade 3

ipadchild1

ipadchild2

ipadchild4

ipadchild3