Opvarmning til en lav runde golf

Af Thomas Hyldgaard, Fysioterapeut, Cert.MDT.

Hvorfor skal du varme op til golf?

Opvarmning og golf? Hvad er nu det for noget? Rigtig mange golfspillere varmer ikke op før en runde. Det, jeg oftest ser, er golfspillere, der kommer stormende op mod første tee, hvor der lige bliver svunget et par gange med 7-jernet, og så er det ellers op med driveren og så afsted med bolden. Golf er en sport, der kræver en stor mængde koordination, og det kræver ydermere, at dine muskler er varme og fleksible. Kraftudviklingen i muskler, der er varme, er langt højere end i muskler, der er kolde. Derfor er det vigtigt, at musklerne er varme, for at opnå bare en smule kontrol over den kraftudladning, som et golfslag er. Hvis du gerne vil slå bolden rigtig langt og præcist, er du nødt til at bruge lidt mindre kraft end al den kraft, det rent faktisk er muligt for dig udvikle i dine muskler. En 100 % kraftudladning kan aldrig blive så præcis som en kraftudladning på kun 80 %. Så hvis du ved, at du i varm tilstand kan slå din driver 230 meter (og det er nogenlunde midt i fairway), kan du ikke forvente, at du har ret meget kontrol over dit drive på 230 meter, hvis du er kold. Så hvis du drøner direkte fra bilen og op på 1. tee, så er risikoen rimelig stor for, at du “slicer” den “out of bounce.” Er det noget, du kender? Møder på driving range 20-30 minutter før du skal spille din runde, har du god tid til at varme din krop op, så du opnår større kontrol over dit sving og ligeledes minimerer risikoen for skader.
Gennemfør det lille program, der er listet op herunder, så du er bare en lille smule forbedret før runden.

Opvarmningsprogrammet

Småløb eller gå hurtigt i fem-ti minutter. Derved får du pulsen lidt op, og dette er nødvendigt, for at opnå en stigning i din kropstemperatur.

Lav strækøvelser for de store led og muskler. Især din lænd og skuldre er vigtige. Mange laver svingøvelser i foroverbøjet stilling, hvilket ikke er særlig formålstjenligt. Langt de fleste har siddet ned hele dagen, eller i den mindste i bilen på vej til golfklubben, og det er derfor mere vigtigt at få lænden strakt i den modsatte retning. Stil dig med let spredte ben og sæt dine hænder i lænden. Bøj bagover indtil du mærker et let stræk i lænden. Gennemfør dette stræk 10-20 gange á to-tre sekunder. Tag derefter din pitch eller sandjern og sving det fremad og bagud, så du får dine skuldre bevæget igennem. Gennemfør ca. fem-seks sving i hver retning med begge arme. Lav derefter lændeøvelsen igen med samme antal som tidligere beskrevet og afslut med en omgang mere for dine skuldre.

Du er nu ved at være klar til at slå nogle bolde. Lad være med at slå mere en 20-30 bolde i alt. Start med de korte jern og slå kun halve slag til at starte med (det er alligevel de slag, du henter flest point på ude på banen). Tag dig god tid til hvert slag. Forestil dig, at du står ude på banen og vælg derefter forskellige mål på driving range for hvert slag. På denne måde træner og forbedreder du din krop og hjerne til det, du skal ud og gøre på banen.

Slut af med at slå fem-otte slag, hvor du forsøger at få den fulde længde ud af dine slag. Stadig er det vigtigt at bruge god tid til hvert slag, så læg bolden op og gå tilbage og vælg dig et mål. Lav et par øvesving og træd derefter ind til bolden og gennemfør dit sving. Lad være med at brænde alle dine kræfter på 30-40 slag i fuld længde inden runden. Du får så rigeligt brug for kraften ude på banen.

Slut eventuelt med fem-ti minutter på put og indspil.

Du er nu langt mere forbedret til at gå ud og skyde en lav runde – både mentalt og fysisk.

opvarmning til lav runde

opvarmning til lav runde

opvarmning til lav runde

opvarmning til lav runde

opvarmning til lav runde

opvarmning til lav runde